تماس و مشورت با مدرس دوره : 09120821418

آموزش نور پردازی داخلی در روز

<div id="1533445262601338"><script type="text/JavaScript" src="https://www.aparat.com/embed/LavBU?data[rnddiv]=1533445262601338&data[responsive]=yes"></script></div>

خانم ها و آقایان سلام رضا نوری از اسکچاپ فای در خدمت شما هستم می خوام به شما تنظیم روشنایی نور در روز رو برای رندر های صحنه های داخلی با استفاده از Vray   Sketchup آموزش بدم بیا شروع کنیم.

1) منبع نور اصلی خود را پیدا کنید

اولین چیزی که باید انجام دهید اینکه نور های اصلی تصویر از کجا وارد صحنه می شوند برای بیشتر صحنه های روز مثل این، منبع نور اصلی معمولا خورشید است. و در این مورد من می خوام نور خورشید از دو پنجره در سمت چپ تصویر وارد بشه

تنظیمات سایه ها رو تا وقتی که چیزی که می خوایم رو به دست بیاریم تغییر می دم حالا رندر را شروع کن. اما قبل از این که این کار را انجام دهید، یک نکته مهم وجود داره در عناصر رندر بروید Raw Total Light رو اضافه کنید این رندر رو ساده تر میکنه و باعث میشه ما تاثیر نور بر روی صحنه رو بفهمیم حالا رندر را شروع کنید خب این رندر ما با تنظیمات پیش فرض است بیایید به مرحله 2 برویم ( برای درک بهتر ویدیو موجود در این صفحه را حتما مشاهده کنید)

2) تنظیمات دوربین را بررسی کنید

تنظیمات دوربین را در سایت اسکچاپ فایل شرح دادم شما حتما باید اون رو دانلود کنید و ببنید برای این صحنه من دیافراگم و عدد ISO را یکی می گذارم. و سرعت شاتر را تا 100 کاهش می دهم تا تصویر روشن تر شود همانطور که می بینید، تصویر بسیار  روشن تر شد اما شما می توانید ببینید که برخی از نقاط تصویر، مثل این منطقه بالش اینجا کمی از بین رفته است ( برای درک بهتر ویدیو موجود در این صفحه را حتما مشاهده کنید)

توانید از این استفاده کنید تا force color clamping رو تغییر بدید برای دیدن مناطقی که بیش از حد روشن هستند استفاده میشه برای رفع این، من قصد دارم ضریب شدت خورشید را به نصف کنم در این مناطق نور بهتری داریم، اما همچنین تصویر را کمی تیره تر کرد. بنابراین اجازه دهید به شماره 3 بریم ( برای درک بهتر ویدیو موجود در این صفحه را حتما مشاهده کنید)

3) نور خورشید را افزایش دهید

برای مرحله 3 من می خوام نور خورشید رو با اضافه کردن rectangle یا plane light در خارج از پنجره بهبود بدم اطمینان حاصل کنید که نور به سمت راست می تابه اگر اینجوری نبود اون رو بچرخونید باید در خارج از پنجره بایدقرار بگیره intensity رو روی 25 قرارش می دم interactive render  رو فعال  کنم شما می توانید ببینید که تصویر به طور کلی روشن تر شده است. با این حال شما نمی توانید آسمان را در خارج ببینید دلیلش نوری هست که ما اضافه کردیم بنابراین در گزینه ها، Invisible رو فعال کنید خب مثل اینکه بهتر شد. ( برای درک بهتر ویدیو موجود در این صفحه را حتما مشاهده کنید)

4) سایه های خیلی تاریک را روشن تر کنید

برای ایجاد نور بیشتر، می خوام چند تا نور دیگه به صحنه اضافه کنیم تا سایه های تاریک صحنه کمتر بشن اولین چیزی که قصد دارم اضافه کنم منبع نور دوم است که دقیقا روبه روی خورشید در سمت راست هست که به اندازه منبع اصلی نور ما روشنایی ندارد بنابراین من شدت نور رو روی 10 قرار می دم. و منبع دیگه پشت  دوربین  است با شدت بسیار کم 0.3 همچنین می توانید شکل نور را در اینجا تغییر بدید. همانطور که می بینید، این چراغ ها بر روی صحنه خیلی تاثیر گذار نیستند فقط باعث روشن کردن برخی سایه ها در رندر میشن بنابراین این مرحله اختیاری است من فکر می کنم که صحنه بسیار خوب شد با این حال، اجازه دهیم نگاهی دقیق تر به رندرمان بیاندازیم . یک  زرد یا نارنجی خالص از خورشید وجود دارد که خیلی جالب نشده همچنین این سایه ها برای من کمی بیش از حد تیز است. بنابراین من فکر می کنم که باید برخی تنظیمات نهایی رو در تنظیمات خورشید برای آن بهتر بشه انجام بدیم ( برای درک بهتر ویدیو موجود در این صفحه را حتما مشاهده کنید)

5) تنظیمات نور خورشید

بیایید به تنظیمات نور آفتاب برویم و اولین کاری که ما انجام خواهیم داد تغییر اندازه خورشید به 0.2 این اندازه خورشید را افزایش می دهد و در نتیجه سایه ها نرمتر می شوند. نکته دوم حالت رنگ رو از فیلتر به override تغییر بدیم این  رنگ خورشید V-Ray را تنظیم می کند و به این رنگ ما در اینجا، که سفید میبره. به این ترتیب ما می توانیم از رنگ نارنجی در رندر ما خلاص شویم.خب خیلی بهتر شد! این مراحل کار من برای روشنایی یک صحنه داخلی بود ( برای درک بهتر ویدیو موجود در این صفحه را حتما مشاهده کنید)

اراتمند رضا نوری